Deadman

Det är inte ofta men det händer. Att man snubblar över musik som bara känns bara känns alldeles självklar. Som trots att den är helt ny direkt känns som en gammal och mycket god vän.

Deadman från Austin, Texas gör just sådan musik. För inte så länge sedan var bandet helt okända för alla utom en stadigt växande publik på stamhaket Saxon Pub i södra Austin. Så spelade de in den ganska enklar och råa liveplattan »Live At The Saxon Pub« och ryktet började sprida sig. Hela vägen till Europa och Skandinavien.

Sommaren 2011 gjorde de sin första turné utanför Texas. Och publiken i Sverige och Norge blev fullständigt knockade. En så monumental succé att liveplattan till och med hamnade topp 10 på den officiella svenska försäljningslistan.

Nu är det äntligen dags för Deadmans första studioalbum »Take Up Your Mat And Walk«. Ett enormt övertygande album från ett band som gör musik som vi nästan inte trodde fanns längre. Ekot från The Band och Little Feat är uppenbart, men det handlar än då inte om nostalgi och bakåtsträvande. Deadman är här och nu. Deadman står på egna ben och visar som få andra prov på starkt låtskrivande, makalös sång och en oemotståndlig spelglädje.

Att kalla »Take Up You Mat And Walk« för Deadmans debutalbum är både rätt och fel.

I början av 2000-talet producerade Mark Howard (U2, Bob Dylan, Daniel Lanois, Lucinda Williams), två Deadman-album, »Paramour« (2001) och »Our Eternal Ghosts« (2004). Det då Dallas-baserade bandet bestod av Steven Collins och hans dåvarande fru. Skivorna fick strålande kritik, bandet turnerade flitigt i USA och Europa och sedan rasade allt. Bandet sprack, äktenskapet likaså. Deadman tystnade precis när de var på väg att slå igenom stort.

Steven Collins slickade såren, flyttade till Austin, skrev nya låtar och började sakteliga bygga upp det perfekta bandet. Ett nytt och starkare Deadman uppstod med rutinerade musiker som delade Collins vision.