Sprungen ur Louisianas träskmarker, med Djävulen i hälarna och rötterna hos Hank Williams, tar Rod Melancon ett rejält grabbatag om en hänförd publik som älskar både vinden från 50-talets rock n´roll i håret, och en djupare titt i backspegeln, på motorvägen in i framtiden.
Melancon är stundvis en lågmäld berättare i samma tradition som Cash och Kristofferson, för att i nästa sekund falla tillbaka i rollen av ung man med beslöjad blick, som drömmer om det alla män vill ha; A Redhead. Just den låten finns med på senaste albumet, “Southern Gothic”. Det är hans andra album, och redan höjt till skyarna av alla som älskar riktigt välbyggda låtar med en botten av varierande element, honky-tonk, country och riktig hederlig no-nonsens rock.
Och det är just i sydstaternas mörka historia han tar avspark i många av sina melodier. Inte helt osökt för vissa spår på albumet tankarna till The Raconteurs “Broken boy soldiers”, samma vemodiga, ibland bittersvarta livserfarenhet och mörka tankar. Han färdas mellan mörker och det första gryningsljuset. Och kastar sig sen plötsligt in i ett slags Mellencamp/Forbert landskap med mer up-tempo spår som “Perry”.
Låten om barndomsvännen som alltid var förutbestämd att hamna i fängelse eller i en för tidig grav. Och som till slut hann med både ock. Själv säger han att han vill ge en annan bild än den stereotypa av sitt älskade Södern. Visa att rasism och orättvisor, korruption och hyckleri är något som hör hemma i det förflutna. Hans Södern är den nya Södern. Det finns så mycket berättelser i musiken, så mycket lidande, så mycket skönhet mitt i svärtan. Allt detta tar han med sig när han kommer på sin första turné i Skandinavien.