Tisdag 16/7 – Doug Seegers

Doug Seegers
2019 är det dags att skriva ett nytt kapitel i berättelsen om Doug Seegers. Den 31 maj släpps hans tredje album med i huvudsak originalmaterial. ”A Story I Got To Tell” spelades in i Hollywood i klassiska United Recordings, studio B, med den mästerlige Joe Henry (Solomon Burke, Joan Baez, Elvis Costello, Billy Bragg, Bonnie Raitt, Rodney Crowell med flera) som producent och med en handfull utsökta, handplockade musiker i bandet.

Trots att Doug Seegers har bott i Nashville i många år och att hans tidigare plattor är inspelade där, har han aldrig varit någon renodlad country-artist. Countryn finns såklart i botten men hans skivor har varit en sorts provkartor på folklig amerikansk musik; country, rock, blues, soul, western swing och gospel. Mixen på ”A Story I Got To Tell” är i mångt och mycket densamma, men här har alla beståndsdelarna blivit en enhet som bara kan beskrivas som klassisk och tidlös amerikansk musik. Och trots all sin briljans har musikerna egentligen bara ett enda mål och det är att skapa den perfekta omgivningen för Doug Seegers röst. För Doug är en sångare med få motstycken i dag. En röst som rymmer så mycket kärlek, smärta, sorg, glädje och erfarenhet. Som har en historia att berätta.

”A Story I Got To Tell” öppnar med en av plattans två covers och i vanlig ordning har Doug valt låtar som han omedelbart gör till sina egna. ”White Line” är lånad av den smått legendariske kanadensisk låtskrivaren Willie P. Bennett och känns som den vore skriven direkt för Doug.

Cover nummer två är en innerlig version av Johnny Rivers sextiotals-hit ”Poor Side of Town”.

Egentligen kan man hävda att här finns ytterligare en cover och det är ”Give It Away”, skriven av…Doug Seegers. Doug har försökt sig på den här låten tidigare men först nu hittade man den perfekta formen och ”Give It Away” har blivit precis den storslagna, rörande låt man hela tiden känt att den kunnat vara.

I flera av de nya egenskrivna sångerna berättar Doug Seegers om det liv han levt, helt osminkat men också helt utan självömkan. I ”Six Feet Under” beskriver Doug känslan när han återvänder till Nashville efter en framgångsrik julturné i Sverige, alla de gamla vännerna är borta eller kvar i drogmissbruk och den enda som just då och där finns kvar för honom är hans gamla langare.

I ”Demon Seed” letar Doug efter sin flickvän i knarkkvartar i rivningskåkar för att räcka ut en hjälpande hand och i ”Angel From A Broken Home” handlar det om en pappa som överger sitt barn och alla som känner till Doug Seegers bakgrund vet att han kan vara både pappan och barnet i berättelsen.

Men allt är verkligen inte elände och misär. Sångerna handlar lika mycket om att hitta en väg ut, om tro och försoning. Om att finna kärlek och hopp. Och att ibland ta livet med en klackspark och låta en ”Rockabilly Bug” ta över.

Det har nu gått ganska precis fem år sedan svenska folket för första gången mötte Doug Seegers i Jills veranda. Fem omtumlande år med skivinspelningar, turnéer, TV-shower och bokutgivning. Fem år som med eftertryck visat att Seegers är så mycket mer än en ”one hit wonder”.

Doug Seegers historia har berättats många gånger. I intervjuer och artiklar har vi serverats Askunge-sagan. Och visst är det en fantastisk historia som tål att berättas, om och om igen, för vem älskar inte en sann, gripande berättelse som till och med har ett lyckligt slut?

Men Doug Seegers själv betraktar inte den stora omvälvningen i livet för fem år sedan som ett slut utan början på något nytt. En ny fas i livet där nykterhet har ersatt missbruk, där han istället för att sova under broarna har ett eget hus och där en destruktiv livsstil har ersatts av återhämtning och försoning. Och där Dougs kreativitet för första gången får möjlighet att blomma ut.

Under åren som hemlös missbrukare släppte Doug aldrig musiken helt. Han spelade på gatorna för att få in pengar och var flitig gäst på biblioteket. Där kunde han värma sig, använda badrummet och lyssna på musik. Och visst skrev han en del låtar under den här perioden men oftast stannade det vid utkast och fragment. Som han på något sätt lyckades lagra i hjärnan för att nu plocka fram. Hur skulle man annars kunna förklara att han efter så många år i misär och missbruk kunde träda fram som en fullfjädrad artist och låtskrivare?

”A Story I Got To Tell” är Doug Seegers första album för världsomspännande bolaget BMG och innebär att det för första gången görs en seriös satsning på att presentera Doug och hans musik utanför Sverige. ”A Story I Got To Tell” släpps worldwide den 31 maj 2019 på CD, LP och på alla nerladdning- och streaming-plattformar.

”A Story I Got To Tell” är producerad av Joe Henry.

Jay Bellerose – trummor, slagverk
Martin Björklund – gitarr, fiol, mandolin, sång
Tyler Chester – keyboards
Russ Pahl – pedal steel, gitarr
David Pitch – bas

Special guest: Jackson Browne (sång ”White Line”)
If it doesn’t win a Grammy it will be a great unjustifiable.
Av Country Music People